digicursus Embird

Per bericht een afbeelding plaatsen, welke door meerdere mensen gedigitaliseerd kan worden.
Hierna kunnen we de resultaten met elkaar vergelijken en bespreken,
om er allemaal iets van te leren.
Plaats reactie
Jubelientje
Optima Forma

digicursus Embird

Bericht: # 129664Bericht Jubelientje
08-06-2014 17:37

De woordkeuze: digiCURSUS heeft misschien bij meerdere mensen hoopvolle verwachtingen gegeven ...
Want: inderdaad zelf digitaliseren is héél leuk MAAR leer je niet in 1-2-3.

Omdat dit een behulpzaam forum is, kunnen we elkaar helpen met tips en antwoorden op vragen.
Maar een minimum-kennis van het programma en de tools is toch noodzakelijk ... (Dank aan Wilma voor haar eerste blog met duidelijke beelden)
Voor de beginners: de help-functie is echt bruikbaar en op internet vind je ook filmpjes!
Misschien voor een volgende forum-bijeenkomst eens een beginners-lesje?
Of kunnen mensen uit een bepaalde regio eens een dagje zelf afspreken?
Want ZIEN doen spreekt boekdelen!
Mijn beer was niet bedoeld als nieuw digiplaatje wel om aan te tonen dat de resolutie beter was ...
Maar misschien zijn deze tulpen met mijn digi-planning wel iets.
Ik zou ze maken in de ring 10/10

Afbeelding
Wie zich verliest in zijn passie,
is minder verloren dan wie zijn passie verliest.

Seetje
Babbelkous :-)

Bericht: # 129666Bericht Seetje
08-06-2014 19:35

Kijk dit is al een stuk makkelijker. Ik kreeg het gelijk voor elkaar. Het zit 'm dus in de stevige lijnen rond de tekening?
Ik moet alleen nu de cijfertjes eerst weghalen want dat pakt hij niet met borduren. Nu weer uitzoeken hoe dat werkt.

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129673Bericht Jubelientje
08-06-2014 20:08

Ik denk dat jij dus automatisch digitaliseert ....
Dit werkt inderdaad soms wel, maar is niet optimaal.
De cijfertjes zijn een volgorde van de te digitaliseren oppervlakken (handmatig).
Dus eerst de rechterstengel, dan de linkerstengel, daartussen nog een connectiesteek enz.

Voor jou de tulpen zonder nummers!
Afbeelding

Seetje

Bericht: # 129675Bericht Seetje
08-06-2014 20:23

Haha ik had het plaatje in paint gezet en de cijfertjes weggegumd maar dan krijg je de lijnen niet helemaal strak. Ik heb het plaatje nu als borduurplaatje klaar. Morgen borduren. Maar ik weet niet of ik automatisch of handmatig digitaliseer. Geen flauw idee. Gewoon gedaan want hier gezegd werd.
Maar ik krijg die mooie nerf niet meer voor elkaar. Alles nog eens nagelezen maar het lukt niet. Morgen maak ik het plaatje zonder cijfers van jou nog eens en dan weer de nerf proberen. Nu TV kijken

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129676Bericht Jubelientje
08-06-2014 20:49

Automatisch wil zeggen: je gebruikt het toverstafje (links in de toolbar, meer naar beneden) om je vlakken te maken. 1 klik en het vlak wordt afgetekend!
Ik heb dit nu even snel gedaan met dit plaatje. Het kan dus wel snel met eenvoudige duidelijke tekeningen.
Maar:
* alle parameters van de vlakken zijn identiek wat nooit goed is, dus hier moet je zelf nog aanpassingen doen
* sommige vlakken waren niet goed tot op de rand gevuld, dus ook hier kiezen voor 'bewerken' en punten verleggen
* nergens zijn er connectie-steken tussen gelijk gekleurde vlakken, dus er wordt veel aan/af gehecht
Afbeelding

Seetje

Bericht: # 129686Bericht Seetje
09-06-2014 10:45

Ik haal geen voldoende voor borduren maar wel een dikke voldoende voor stunten. Enfin, het plaatje is geborduurd. Maar er is wel van alles mis. Er blijft een wit randje zichtbaar tussen de zwarte lijn en de gekleurde. Niet overal maar wel veel. Opeens ging de onderdraad naar boven bij stikken???? Alles uit de machine gehaald, spoel eruit en erin toen ging het weer wel. Bij het potje de onderste kleur bleef de draad breken....voordeel is wel dat ik nu nooit meer vergeet hoe ik de naald terug kan zetten :oops: Een blaadje stikte hij 2 keer. Blijkbaar ook iets mis gedaan.
Zo ik voel me nu een echte stuntelaar maar ik vertik het om op te geven. Ik begin gewoon terug met digitaliseren.
Oh ja, wat wel gelukt is is de nerf.
Man is weg met camera. Misschien lukt het met de mobiele. Zal proberen.

miranda
Optima Forma

Bericht: # 129711Bericht miranda
09-06-2014 22:52

Goed bezig Seetje!!
Hier leer je het meest van, met gestuntel en veel doorzettingsvermogen.
Het gaat je zeker lukken, daar geloof ik in!
:lol: :lol: :lol:
Groetjes Miranda

Ravelot
Behulpzaam

Bericht: # 129815Bericht Ravelot
14-06-2014 12:35

Hoi Jubilientje,

Een vraagje .... digitaliseer je dit plaatje als vlakken en doe je daarna de buitenlijnen?
En dan geef je de vlakken meteen de kleuren die je wil?
Doe je de buitenlijnen dan "automatisch" (in het menu creëer buitenlijnen voor vlakken) of handmatig?
Ik wil dit plaatje ook voor deze maand gaan digitaliseren en weer op mijn blog laten zien hoe ik het gedaan heb.

Groetjes Wilma

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129857Bericht Jubelientje
15-06-2014 23:47

Ravelot schreef:Hoi Jubilientje,

Een vraagje .... digitaliseer je dit plaatje als vlakken en doe je daarna de buitenlijnen? Ja
En dan geef je de vlakken meteen de kleuren die je wil? Ja, maar speel nog ermee na het ontwerpen
Doe je de buitenlijnen dan "automatisch" (in het menu creëer buitenlijnen voor vlakken) of handmatig? Sommige wel, delen splitsen en verwijderen, andere niet ... keuzes maken, je wil geen lijnen naast elkaar geborduurd. Wel een correcte heen/ en terugloopsteek.
Helemaal automatisch kan niet want twee vlakken moeten elkaar, vanwege trekcompensatie iets overlappen. (bv de lichte tulp gaat iets onder de donkere bij het digitaliseren) Anders sluiten vlakken niet mooi aan.
Ik wil dit plaatje ook voor deze maand gaan digitaliseren en weer op mijn blog laten zien hoe ik het gedaan heb.

Groetjes Wilma
Voor de duidelijkheid: mijn eerste patroon hierboven is helemaal automatisch gedigitaliseerd met het toverstafje, ook de zwarte omlijning. Wel nadien zichtbare mankementen wat bewerkt.
Dit tweede patroon is manueel gedigitaliseerd. Ik zal ze morgen proefborduren en ook het echte borduurresultaat laten zien!
Afbeelding

Wat is overlapping van vlakken???? Wel om dit goed te laten zien heb ik de objecten even van plaats verwisseld. Nu zie je duidelijk dat de lichte tulp aan de rechterkant iets boven (dus normaal onder) de donkere tulp zit, ook de onderkant van de groene blaadjes zitten 'dieper' in de pot en niet tot op de rand.
Afbeelding

Ravelot
Behulpzaam

Bericht: # 129872Bericht Ravelot
16-06-2014 19:03

Ik vind het toch best een lastig plaatje om automatisch te digitaliseren. Wanneer ik het planning plaatje gebruik zitten de gekleurde cijfers "in de weg".
Wanneer ik het andere plaatje gebruik is de resolutie te laag.

Dus nu wil ik het handmatig gaan proberen, maar waar ga je dan de vlakken zetten? In het midden van de dikke zwarte lijnen of aan de buiten- of de binnenkant?

Groetjes Wilma

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129884Bericht Jubelientje
16-06-2014 20:48

Aan de buitenkant.
Het plaatje zonder nummers gaat prima, gewoon op klikken en in de vergrootte, bekijk versie downloaden.
Heb net deze afbeelding geplaatst in een grotere ring: 13/18 en de lijnen blijven héél duidelijk.

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129906Bericht Jubelientje
17-06-2014 13:54

Het belang van uittesten en juist verstevigen ....

tulpen 1 handmatig gedigitaliseerd: stof niet goed ingespannen zonder versteviging: de buitenlijnen lopen niet goed
tulpen 2 handmatig gedigitaliseerd: met satijnsteken als omranding. Ik zou de borduurrichting van de blaadjes nog veranderen. (En mijn machine knoeit wat met de fijne satijnsteken, moet dus nog eens een onderhoudsbeurt krijgen ...)
tulpen 3 automatisch gedigitaliseerd: er zijn veel witte openingen, de omranding wordt als vlakvulling geborduurd, in realiteit héél weinig reliëf in het borduursel omdat de draadrichting in alle vlakken hetzelfde is
Afbeelding

Ravelot
Behulpzaam

Bericht: # 129911Bericht Ravelot
17-06-2014 18:45

Inderdaad, plaatje is goed te doen, had het niet goed opgeslagen :oops: ...

Ik ga weer aan de slag!

Mooi hoe je die verschillende versies hebt geborduurd. Kost best veel tijd (en draad) maar zo zie je wel het best het verschil.
Dank je wel dat je dit wil delen!

Groetjes
Wilma

Ravelot
Behulpzaam

Bericht: # 129922Bericht Ravelot
17-06-2014 23:40

Ja gelukt! Tenminste ....
Mijn auto wizard poging heb ik gestaakt na dit resultaat:
Afbeelding
Als er toch zoveel aangepast moet worden doe ik het liever helemaal zelf...

En dat leverde dit resultaat op:
Afbeelding

Ik wil dit patroon zeker borduren om te kijken hoe het in het echt wordt.
Op mijn blog heb ik geprobeerd uit te leggen hoe ik dit gedaan heb.

Groetjes Wilma

Annelies1955
Vaste klant

Bericht: # 129927Bericht Annelies1955
18-06-2014 11:13

Hoi,

Ik gebruik geen Embird maar vind het toch leuk om mee te doen.
Hier mijn resultaat. De lijntekening heb ik gedaan met de auto-digitizer, daarna de vlakken handmatig gevuld.

Het lukt mij nog steeds niet om van die leuke nerven in de blaadjes te krijgen. Is er iemand anders die Bernina-software gebruikt en weet hoe ik dit kan doen? (Hilde? Therese?)

Afbeelding

groetjes,
Annelies
Ik heb twee passies... 8)
quilten: www.quilts.anneliesverheijen.nl
wandelen: www.limburg.anneliesverheijen.nl

Gethtrien
Super Borduur(st/d)er

Bericht: # 129931Bericht Gethtrien
18-06-2014 17:14

Annelies1955 schreef:Hoi,

Ik gebruik geen Embird maar vind het toch leuk om mee te doen.
Hier mijn resultaat. De lijntekening heb ik gedaan met de auto-digitizer, daarna de vlakken handmatig gevuld.

Het lukt mij nog steeds niet om van die leuke nerven in de blaadjes te krijgen. Is er iemand anders die Bernina-software gebruikt en weet hoe ik dit kan doen? (Hilde? Therese?)

Afbeelding

groetjes,
Annelies
Annelies bedoel jij ingewerkte nerven met de tool stamp?

Met welke verdie werk je?
Groetjes Therese

Bernina 830, Lock 1150MDA
Embroiderysoftware Embird

Annelies1955
Vaste klant

Bericht: # 129936Bericht Annelies1955
18-06-2014 19:33

Hallo Therese,

Ik bedoel zo'n nerf in het blad zoals Jubelientje HIER bij het blaadje van het appeltje heeft gedaan. Ik heb Designer V6.

groetjes,
Annelies

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 129938Bericht Jubelientje
18-06-2014 20:07

Hier mijn laatste 'speeltulpen' ...
Nu heb ik gekozen voor een triple stich als omranding, het derde groene blaadje ligt nu zoals het moet met de punt boven de gele tulp.
Omdat de nerven van tulpenblaadjes zo typisch zijn, heb ik nu gekozen om ze met een donkerder groen er bovenop te borduren.
Er is een simpele manier om ze te maken (lukt wel niet altijd perfect), hoe ... dat zie je op de foto's!
Digitaliseer maar eens een los blaadje en probeer het maar eens!
(Ook maar gevonden door zelf te spelen met het programma!)
Afbeelding

Ravelot
Behulpzaam

Bericht: # 129976Bericht Ravelot
19-06-2014 12:43

Dank je Jubelientje, weer zo'n handigheidje erbij geleerd. Deze kende ik ook niet, ga ik ook nog eens uitproberen!

Groetjes Wilma

Gethtrien
Super Borduur(st/d)er

Bericht: # 129984Bericht Gethtrien
19-06-2014 22:26

Annelies1955 schreef:Hallo Therese,

Ik bedoel zo'n nerf in het blad zoals Jubelientje HIER bij het blaadje van het appeltje heeft gedaan. Ik heb Designer V6.

groetjes,
Annelies
Ik kom hier morgen bij je op terug annelies, mijn moeder heb ik net naar huis gebracht en ik ben nu dood op. Ik ga het voor jou even op de mail zetten en je toesturen met duidelijke beschrijving.
Groetjes Therese

Annelies1955
Vaste klant

Bericht: # 129990Bericht Annelies1955
20-06-2014 09:16

Hoi,
Gethtrien schreef:......Ik ga het voor jou even op de mail zetten en je toesturen met duidelijke beschrijving.
Dat is geweldig Therese, dankjewel!
En doe maar rustig aan hoor, het heeft geen haast.

groetjes,
Annelies

Gethtrien
Super Borduur(st/d)er

Bericht: # 129997Bericht Gethtrien
20-06-2014 15:38

Je hebt ondertussen een pbtje gehad en ik van jou Annelies een reactie!

Annelies wordt met Bernina software geholpen/wegwijs gemaakt.
Groetjes Therese

Hedleys
Borduurfanaat

digitaliseren

Bericht: # 131540Bericht Hedleys
30-08-2014 07:52

Hallo lieve mensen,
Ik zou ook graag mee willen doen maar misschien stel ik domme vragen, uhh hebben jullie dit met de software embird gedaan (want dat heb ik) en hoe komen jullie aan dat plaatje?

Met creatieve groet,

Hedleys
Met creatieve groet, Hedleys

www.hedleysdesign.nl

Jubelientje
Optima Forma

Bericht: # 131553Bericht Jubelientje
30-08-2014 12:41

Je kan zeker dit plaatje ook digitaliseren en ermee oefenen.
Ikzelf werk met Embird.
Je klikt op het tulpenplaatje (zonder de nummers) in mijn bericht hierboven, dan opent dit in een nieuw groot venster, en dan kun je deze afbeelding met rechter muisklik optie 'afbeelding opslaan' in een mapje op je computer zetten.

Hedleys
Borduurfanaat

Bericht: # 131570Bericht Hedleys
31-08-2014 08:15

Dank je wel, ik ga er mee aan de slag!!!

Met creatieve groet,

Hedleys
Met creatieve groet, Hedleys

www.hedleysdesign.nl

Plaats reactie

Terug naar “Digicursus: Samen leren afbeeldingen digitaliseren”